FeelEco: Certifikácie a testy drogérie a kozmetiky. Ako sa v nich vyznať?

Podľa čoho sa riadiť a ako sa v certifikáciách vyznať vám poradí český výrobca prírodných produktov pre starostlivosť o telo a domácnosť FeelEco. V dnešnej dobe je na trhu celý rad výrobkov, ktoré sľubujú rôzne vlastnosti, účinnosť, zloženie, netestovanie na zvieratách, dopad na životné prostredie a mnoho ďalšieho. K tomu, aby ste si skutočne mohli ustrážiť všetky spomínané parametre drogérie a kozmetiky, vám môžu dopomôcť aj certifikácia produktov a tiež nezávislé testy.  

Ekocertifikace

Certifikácia a testy drogérie a kozmetiky možno rozdeliť na povinné a nepovinné. Povinným krokom, ktorým musí prejsť každý výrobok pred uvedením na trh, je zhodnotenie bezpečnosti prípravku vo vzťahu k zdraviu fyzických osôb. Ten hodnotí bezpečnosť jednotlivých surovín použitých na výrobu a ich percentuálne zastúpenie v produkte. V prípade drogérie ide o kvalifikovaný výpočet určený legislatívou, u kozmetiky ide o kvalifikované zhodnotenie bezpečnosti odborne spôsobilou osobou s dermatologickými skúsenosťami. Nepovinných certifikácií existuje celá škála a záleží na každom výrobcovi, ktorým svoje výrobky podrobia. Certifikácia sa líši nielen názvami, ale aj podmienkami a laboratórnymi testami potrebnými na ich získanie a udržanie. 

„Certifikáciou produktov existuje celý rad a výrobcovia si často vytvárajú svoje vlastné ikonky a logá, ktoré ako certifikácia vyzerajú. Preto môžu byť pre spotrebiteľov veľmi mätúce a nič nehovoriace. Avšak, pokiaľ sa v nich zorientujú, uľahčí im to rozhodovanie pri nákupe. Pokiaľ výrobca investuje do nepovinných certifikácií produktov, je to nezávislé overenie deklarujúce sľubované parametre. Vo FeelEco dbáme na to, aby sme certifikáciami zákazníkom garantovali kvalitu aj zloženie, a preto volíme EU Ecolabel. Aj tu sa ale neuspokojíme iba s&EU Ecolabel a niektoré zložky, ktoré EÚ Ecolabel povolia, rovnako používať nechceme,“ vysvetľuje Radek Marták, riaditeľ výskumu a vývoja FeelEco.“  

 

EUEcolabel_logo Ekologická šetrnosť

Dobrým príkladom ekologickej šetrnosti je certifikácia EU Ecolabel, ktorú získala značka FeelEco ako vôbec prvá v Českej republike už v rokoch 2010-2013. Certifikácia EU Ecolabel vznikla už v roku 1992 a je oficiálnym certifikátom Európskej únie. Pri procese certifikácie je u výrobkov testovaná ich účinnosť a je analyzovaný vplyv produktu na životné prostredie, a to v priebehu celého životného cyklu produktu, teda nielen v rámci jedného procesu. Medzi ďalšie certifikáty deklarujúce ekologickú šetrnosť patrí aj CPK (Certifikovaná prírodná kozmetika), NPA (Natural Produkt Association), Ecocert, BDIH (Kontrolovaná prírodná kozmetika) a mnoho ďalších. „Všetky výrobky, ktoré nesú označenie a logo EU Ecolabel, prechádzajú sériou náročných testov vykonávaných nezávislými orgánmi, ktoré skúmajú, či vyhovujú prísnym ekologickým a výkonnostným kritériám. Kritériá štandardu EU Ecolabel navyše nie sú založené len na jednom faktore, ale na mnohých štúdiách, ktoré analyzujú vplyv výrobkov na životné prostredie počas celého procesu – od získavania primárnej suroviny v predvýrobnej fáze, počas výroby, distribúcie až po likvidáciu,“ upresňuje Radek Marták.

vegan logo

 

Netestované na zvieratách

Ďalším z dôležitých ukazovateľov pre všetkých, ktorým záleží na prírode okolo nás, sú certifikácie potvrdzujúce rastlinné zloženie a skutočnosť, že produkty neboli testované na zvieratách. Takými certifikáciami je napríklad HSC (Humane Cosmetics Standard), Leaping Bunny alebo napríklad certifikát Vegan a jeho americká obdoba Vegan certified. „Prevažná väčšina produktov FeelEco má certifikáciu Vegan, ktorú udeľuje britská nezisková organizácia The Vegan Society. Tá zaručuje nielen to, že produkty nie sú testované na zvieratách, ale aj to, že pri ich výrobe nie sú použité zložky živočíšneho pôvodu a musia spĺňať štandardy Vegan Animal-free Standards. S&dodávateľmi pri certifikácii The Vegan Society riešime špecificky aj testovanie surovín na zvieratách.“ vysvetľuje Radek Marták.

 

feel-eco-20_upravené

Dermatologicky testované 

S pojmom dermatologického testovania sa zákazníci môžu stretnúť vcelku bežne a majú od neho jasné očakávania. Pri kozmetických prípravkoch, ktoré sú určené na aplikáciu na pokožku, vlasy alebo nechty, musí dermatologické testovanie prebehnúť ešte pred uvedením na trh. Rozdielne pravidlá ale platia pre drogériu, ktorú používame na upratovanie alebo pranie bielizne, pretože nie sú určené pre kontakt s pokožkou a predpokladá sa, že sa spotrebiteľ pri ich používaní bude chrániť. Bezpečnosť pre spotrebiteľov sa z tohto dôvodu štandardne nehodnotí na základe skúšky alebo testovania, ale iba výpočtom podľa pravidiel stanovených v legislatíve a ich dermatologické testovanie je nepovinné. FeelEco vyvíjame tak, aby boli dermálne bezpečné a neuškodili pokožke. Chceme, aby boli maximálne šetrné k zdraviu i prírode. Zároveň ich nechávame dermatologicky testovať. Testy sa vykonávajú rovnako ako pre kozmetiku, a to testovaním na pokožke dobrovoľníkov na externom klinickom pracovisku,“ dodáva Radek Marták. </ p>

 

hypoalergenni -skHypoalergénne klinické testovanie

Všetci alergici a ľudia s citlivou pokožkou by sa mali zamerať na deklaráciu hypoalergénneho zloženia výrobkov. Okrem kozmetiky sa jedná aj o prípravky na pranie bielizne, ktoré priľnú na oblečení a môžu pri kontakte pokožky spôsobovať kontaktnú dermatitídu. Najvýznamnejší je hypoalergénny test HRIPT. Jedná sa o uznávanú metódu testu prostredníctvom aplikácie produktu na náplasť, ktorá je opakovane prikladaná na dobrovoľníkov s alergiami alebo suchou pokožkou. „Značka FeelEco uviedla na trh hypoalergénny rad, ktorý získal výborné hodnotenie v náročnom hypoalergénnom klinickom teste (HRIPT), je bez parfumov, konzervantov a je vhodný pre deti od ich prvých dní, ekzematiky, alergikov a osoby s citlivou pokožkou. Celý rad Baby ponúka kozmetiku aj produkty na pranie a umývanie,“ dodáva Radek Marták.

 

podil-prirodniho-puvodu_100ISO normy, ktoré deklarujú podiel prírodného pôvodu

Pre uľahčenie orientácie v produktoch dostupných na slovenskom trhu sa značka FeelEco rozhodla tiež priamo deklarovať podiel prírodného zloženia vo svojich prípravkoch. Tento podiel je starostlivo dopočítaný podľa ISO noriem, čo zákazníkom ihneď umožní získať rýchly a jasný prehľad o zložení výrobku.